پاک کردن لکه از روی لباس

لك شربت ، شكلات ، مواد قندي :اگر لباس قابل شستشو باشد ، آن را با آب و صابون شستشو ميدهيم ، و بقيه لك را از روي پارچه هاي سفيد پنبه اي يا كتاني را توسط آب ژاول از بين ميبرند ، روش موثر آن است كه قسمت لك را در الكل چوب قليايي شده توسط محلول آمونياك ميخيسانند ، براي پارچه هاي غير قابل شستشو ، قسمت لك را توسط نفت يا تتراكلريد كربن شسته تا چربي از بين برود و باقيمانده لك را بوسيله پراكسيد هيدروژن “آب اكسيژنه” از بين مي برند .

لك قهوه:
بر روي لك پارچه تا ارتفاع ۵ تا ۶ سانتيمتر آب جوش ريخته و براي چند ساعتي به همين حال باقي ميگذاريم ، چناچه لك بر روي لباس پشمي يا ابريشمي باشد لك سريعا توسط آب سرد و يا ولرم پاك ميشود و اگر باقيمانده روغن وجود داشته باشد توسط تتراكلريد كربن ويا نفت از بين ميرود . درصورت بزرگ و يا زباد قديمي بودن لك مقدار كمي از اثر آن باقي ميماند ، كه خشكاندن لباس در مقابل نور خورشيد موجب از بين رفتن آن ميشود و اگر پارچه سفيد است از مواد سفيد كننده ميتوان استفاده كرد.

لك ميوه:
براي پارچه هاي قابل شستشو قسمت لك را بر روي يك كاسه قرار داده و از بالا به وسيله كتري محتوي آب جوش مستقيما بر روي آن ميريزند ، لك باقيمانده را با خيساندن در آب ليمو و سپس در معرض نور خورشيد قرار دادن از بين ميبرند، البته براي پارچه هاي سفيد كتان يا پنبه اي ميتوان از آب ژاول استفاده كرد ولي نميتوان از اين ماده براي پارچه هاي ابريشمي يا پشمي يا رنگي استفاده كرد .

لك چربي :
تترا كلريد كربن ، كلروفرم ، اتر ، بنزين سفيد ، نفت مواد موثري در پاك كردن لك چربي حيواني و گياهي ميباشند ، استفاده از اين مواد مناسب ترين روش در پاك كردن اينوع لكها ميباشد ، لك چربي از روي پارچه هاي قابل شستشو معمولا با شستن با آب گرم و صابون از بين ميرود ، روش ديگر براي پارچه هاي غير قابل شستشو اين است كه قسمت لك را بر روي سطحي صاف پهن كرده و بر روي لك يك ماده جاذب مثل كاغذ خشك كن ، گرد اكسيد منيزيم ، گچ يا گرد تالك سفيد پخش ميكنند سپس ماده جاذب را روي لك مي غلطانند تا حالت چسبندگي پيدا كند با برس محل را تميز كرده و اين عمل را تكرار ميكنند ، و اگر پاك نشد لايه جاذب را براي مدت يك شب بر روي لك ميگذارند بماند.

لك روغن :
با استفاده از اسفنج آغشته به تيتر خالص و يا تترا كلريد كربن ميتوان اينوع لكها را ازبين برد اگر لك بزرگ باشد تمام قسمت توسط تيتر شسته شده و چندين بار در حلال تازه آبكشي مي شود . لكهاي رنگ تازه را ميتوان با مقدار كافي صابون و آب از بين برد ، و لكهاي قديمي رنگ بدين روش نيز ممكن است از بين برود و در صورتيكه قبل از آن قسمتي از لك بوسيله كره و يا روغن كاملا مرطوب شده باشد .

لك مركب و جوهر :
به لك مرطوب مركب لباس ميتوان يكي از مواد آرد گندم ، نمك گچ ، پودر تالك افزود تا مركب اضافي جذب آن شده و مانع از پخش مركب به ساير قسمتها شود . پس از رنگي شدن ماده جاذب آن را پاك كرده و از ماده جديد استفاده ميكنند تا آنكه لك جوهر كاملا خشك شود . سپس قسمت لك را وارد خميري كه با يكي از مواد فوق ساخته اند كرده و دوباره عمل را تكرار ميكنند. روش ديگر آن است كه قسمت لك را براي يك يا دو روز داخل شير خيس ميكنند و در صورت لزوم شير را عوض ميكنند تا لك كاملا از بين برود . شير پاستوريزه براي اين كار رضايت بخش نخواهد بود زيرا شير قبلا نبايد گرم شده باشد . براي پارچه هاي قابل شستشو شستن توسط توسط صابون و اتو كشيدن رضايت بخش خواهد بود .

لك زنگ آهن :
منطقه لك شده پارچه را بر روي ظرف آبي كه در حال جوشيدن است قرار داده سپس يك ليمو را فشرده و آب آن را بر قسمت لك مي ريزند . پس از چند دقيقه آن را شسته و عمل را تكرار كنيد . روش ديگر آن است كه بر روي لك نمك مرطوب شده با آب ليمو ريخته و آن را در معرض نور خورشيد قرار ميدهند در صورت لزوم آب ليموي بيشتري به آن مي افزايند .

لك چاي :
اگر لك بر روي پارچه پنبه اي و يا كتاني براي چند روز باقي مانده باشد قسمت لك را در محلول براكس خيس ميكنند ” ۱ تا ۱.۲ قاشق چايخوري در يك فنجان آب” و سپس د رآب جوش آبكشي ميكنند . استفاده از پرمنگنات پتاسيم در مورد لكهاي مقاوم در برابر معرفهاي ديگر مناسب است ، بدين طريق كه يك قاشق چايخوري از پرمنگنات پتاسيم را در ۲ تا ۳ ليتر آب حل ميكنند محلول را توسط قطره چكان بر روي قسمت لك لباس ميريزند در زير قسمت لك ظرفي جهت جمع شدن محلول پرمنگناتقرار ميدهند و براي ۵ دقيقه اين عمل را ادامه داده و سپس توسط يك اسفج آغشته به آب اكسيژنه مالش ميدهند ، روي يك قسمت كوچك از پارچه قبلا اين قسمت از كار را امتحان كنيد تا رنگ اصلي پارچه از بين نرود .

لك لاك :
با استفاده از اسفنج آغشته به الكل يا استون ميتوان لك لاك را پاك كرد.

لك قير :
قير به راحتي در حلالهاي نفتي و تترا كلريد كربن حل ميشود از اين رو ميتوان با شستشوي لباس توسط اين مواد لك قير را پاك نمود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *